FANDOM

Caprino ble født i (født 17. februar 1920, død 8. februar 2001), og var sønn av visesangeren, illustratøren og dukkemakeren Ingeborg Gude og den italienske maleren og møbelsnekkeren Mario Caprino. Han var oldebarn av maleren Hans Gude og barnebarnet av en italiensk høyesterettsjustitiarius. Han bodde på Snarøya i Bærum hele sitt liv.

Ivo Caprino hadde en bred utdannelse innen sitt animasjonsfilm. Han studerte dukkefilm i Praha, miniatyr- og trickfilm i Roma og tegnefilm i London.

Flåklypa Grand Prix er hans største produksjon, og den største norske filmsuksessen gjennom tidene. Arbeidet med denne helaftens dukkefilmen basert på Kjell Aukrusts persongalleri startet i 1969, og den hadde premiere den 28. august 1975. Bilen «Il Tempo Gigante» ble bygd i full størrelse for å markedsføre filmen i utlandet. Bilens understell kommer fra Cadillac. Biltilsynet utstedte bilen med registreringsnummer BL50000. I dag står den utstilt i glassmonter i Hunderfossen familiepark.

Caprino har også utviklet Supervideografen, et system der fem videokameraer benyttes for å lage et 225-graders panorama som kan vises i spesielle kinoer. Disse kinoene finnes bl.a. på Nordkapplatået, i Hunderfossen familiepark og på Akvariet i Bergen.

FilmografiRediger

Her er en liste over noen av filmene Caprino enten har laget selv eller bidratt til:

TV-produksjoner Rediger

Her er en liste over noen av tv-produksjonene Caprino har laget.

Eksterne lenkerRediger